Jaaroverzicht – zwanger willen worden

Een iets ander jaaroverzicht dan je normaal op blogs ziet. Deze gaat over zwanger willen worden. In september 2015 besloten we om voor een kindje te willen gaan. Goede hoop op dat moment en het zou wel los lopen. Maar tot dusver is er nog geen eigen kindje in ons leven. En dat is soms best wel moeilijk. Hieronder lees je hoe het tot nu toe is gegaan en hoe ik me daarbij voel of heb gevoeld. Het is een erg persoonlijk verhaal dat gaat over menstruatie cyclus, gevoelens, overpeinzingen en het leren kennen van mijn eigen lichaam en geest.

September 2015
De kogel door de kerk. Ja, we gaan het proberen. Wij, samen, een kindje.

December 2015
Nog geen resultaat. Tot nu toe is elke maand een teleurstelling, want elke keer die rode duivel op bezoek. We doen ons best, maar door de focus er zo op te leggen lukt het bij ons beide niet. We klappen dicht. Zo moeten we niet doorgaan en dat spreken we ook met elkaar af. Ook krijgen we te horen dan we twee keer oom en tante gaan worden. De ene was in de eerste poging zwanger, de ander heeft er anderhalf jaar over gedaan en had de hoop opgegeven.

Februari 2016
Ruim begonnen met de nieuwe baan en de focus ligt van zwanger willen worden af. Toch doen we wel ons best. Mijn cyclus verandert elke maand, en dat is lastig. Want zo kan je niet gericht met elkaar vrijen. Daarnaast is elk kwaaltje dat je hebt opeens misschien zwangerschaps- gerelateerd. Terwijl dit ook bij de menstruatie kan horen of gewoon ziek zijn. Mijn lijf en geest houden me soms voor de gek.

April 2016
We zijn druk. Een trouwerij, een auto willen kopen, werken en ga zo maar door. Afgelopen maanden ook ovulatietesten gebruikt. Die zeggen eigenlijk niets. Het blijft lastig wanneer nou die precieze ovulatie is.

Mei 2016
Vijf hele dagen over tijd. Een hele vage positieve zwangerschapstest. We zien het allebei. Klein beetje hoop. De volgende dag weer een test, met ochtendurine. Maar nu geen streep. De volgende dag toch ongesteld. Jammer. Een hele vroege miskraam? Ik geef de hoop op. Ik wil niet meer elke maand hopen en teleurgesteld worden. We gaan het wel zien. Er komt een drukke tijd voor de boeg, want we gaan verhuizen. Daarnaast is de vriend druk bezig met afstuderen. We spreken af in september naar de huisarts te gaan, als de verhuizing en geboortes van de nichtjes achter de rug zijn en ik vakantie heb. Daarnaast merk ik dat ik het slikken van foliumzuur elke ochtend als een mislukking zie. Ik besluit om hiermee te stoppen. Omdat ik niet elke ochtend eraan herinnerd wil worden dat het niet lukt.

Juni 2016
We hebben een heerlijke juni. Het is mooi weer. We trekken eropuit. Doen leuke dingen en genieten van elkaar. Drankje hier, terrasje daar, weer een feestje en pas de volgende ochtend om half 7 weer thuis komen. Ik ben moe, vergeetachtig en ik moet opeens plassen terwijl ik tien minuten daarvoor net ben geweest. Maarja, ik heb gefeest, heb het druk met de komende verhuizing en ik drink ook wel erg veel thee de hele tijd. We kopen eindelijk die auto en dachten daarmee het nieuws van de dag te hebben. Tot dat we bericht kregen dat we oom en tante zijn geworden. Een te vroeg geboren nichtje. We proberen er te zijn voor de overrompelde ouders.

Juli 2016
Een weekje vrij en van plan om bij schoonzus te poetsen en alles aan kant te maken voordat de baby komt. Maarja, ik moet ook ongesteld worden. En het is wel handig om te weten of je iets mee moet nemen dan. De kortste klap is een zwangerschapstest. Ik heb deze toch in de la liggen en zo weet ik ook waar ik aan toe ben. Vol verbazing kijk ik nog geen minuut later naar de test. Positief. Op naar de winkel voor nog een test, ik geloof het niet. En deze is ook positief. Zou het dan toch echt? We spreken af om nog niets naar buiten te brengen, want het is verdomde spannend. Mijn schoonzus heeft niets door als ik de middagdutjes met haar mee doe en net zoveel eten naar binnen werk. Helaas gaat het 2,5 week later mis. Ik verlies bloed. Heb krampen in mijn buik. En een dag later verlies ik het vruchtje. Ondertussen houd ik de (in die tussentijd geboren) pasgeboren baby vast en zie ik het geluk van twee gloedjenieuwe ouders.

Augustus 2016
Gelukkig heeft mijn werk me goed opgevangen en knap ik lichamelijk als emotioneel helemaal op.Ik ben weer lekker aan het werk en een super trotse tante. Halverwege de maand verhuizen we en de cyclus komt ook weer op gang. We hebben hoop. Het is een keer gelukt, dus zal het in de toekomst ook wel weer lukken. En na een miskraam ben je toch weer extra vruchtbaar? Zo gaan de verhalen.

September 2016
Heerlijk, drie weken vakantie. Even bijkomen van het afgelopen hectische jaar. Het komt nu toch wel binnen wat we hebben meegemaakt. Mijn vriend wil het er niet over hebben. Ik moet me niet zo aanstellen en hij wil er verder niet over praten. De natuur zijn gang laten gaan. Dat is zijn motto. Ik merk dat ik toe ben aan het gesprek aan gaan. Gelukkig heb ik hele lieve vriendinnen. Ook zie ik de eerste zwangerschapsaankondigingen verschijnen op facebook en instagram. Dit raakt me meer dan ik dacht. Ik ben boos en jaloers. Ik had dat nu ook gedaan als het wel goed was gegaan. De enige manier waarop ik hiermee kan omgaan is de berichten blokkeren, niet meer volgen. Ik wil het niet zien. Eind september heb ik een menstruatie from hell. Ik lig dagen in bed met verschrikkelijke buikpijn, ik ben er misselijk van. Daarnaast nog migraine. Als ik dit voortaan elke maand moet doorstaan dan hoeft het van mij voorlopig niet meer.

Oktober 2016
Plots word ik een week eerder ongesteld. HUH?! Hoe kan dit? Dit was niet de planning. Ik ben blij dat ik gewoon thuis ben en niet aan het werk of iets dergelijks. Ik houd mijn hart vast, maar gelukkig is het niet zo’n extreme menstruatie als vorige keer. Het verklaard wel waarom ik de dagen daarvoor zo stront chagrijnig was. Door dit fenomeen weet ik 100% zeker dat we de goede periode van de maand hebben gemist. Dit kan je niet incalculeren. Weer een maand mislukt, bah! Ik koop voor de volgende maand ovulatietesten…wie weet.

November 2016
Door het gegeven van vorige maand besluit ik om naar de huisarts te gaan. Dit is toch raar? Nee, aldus de huisarts. Een cyclus kan variëren. Zeker als er een miskraam aan vooraf is gegaan. De huisarts ziet het als iets positiefs dat ik een kortere cyclus heb. Als je rekent heb je dan wel meer kansen op jaar basis. Ik merk dat ik het hier mee eens ben. Ik vraag me af hoe een vervolg traject eruit ziet. De huisarts geeft antwoord: we kunnen in de praktijk wat testen doen en anders toch echt naar het ziekenhuis. Maar wil je dat? Wil je nog meer de focus richten op zwanger willen worden? De huisarts geeft het advies om het los te laten. Kijk maar wat er gebeurt. Wees lief voor elkaar en geniet van elkaar. Het is eerder gelukt, jullie zijn jong en vervolg onderzoek kan altijd nog. Daarnaast is het wel verstandig als de man stopt met roken. Het is afwachten wat mijn cyclus doet. Blijft het 28 dagen of krijg ik ook deze maand weer een verrassing. Wat vaker intiem met elkaar zijn is lastig te ‘plannen’ als je niet weet wanneer je ‘piekt’. De ovulatietesten gaven helaas geen duidelijkheid. Ook is de vriend begonnen met werken en ligt deze om 19.00 al knock out in bed. Ook deze maand zie ik als mislukt. Maar, het positieve: ik word netjes op dag 29 ongesteld. Een cyclus van 28 dagen dus.

December 2016
Gezellig. Een weekendje weg met de familie. Ondertussen word er op lieve manier gevraagd of wij er ook mee bezig zijn. Met een kindje. Ja, we zijn bezig. Het zou leuk zijn als er niet zoveel jaren verschil zit tussen de nichtjes/neefjes. Maar je hebt het helaas niet voor het zeggen. En komt nog een nare opmerking: of we de theorie en de praktijk wel goed onder de knie hebben. Het enige wat ik kan bedenken is een middelvinger en dat je de natuur soms niet in de hand hebt. Daarnaast volgt er ook medeleven. Ik ben namelijk niet de enige in de familie die een miskraam heeft gehad. Er zijn nog drie vrouwen die dat hebben ervaren, waarmee ik dat weekend weg ben. Sommige hebben nooit moeder mogen worden en hebben dit moeten accepteren. Nooit moeder, ook nooit oma.
Tijdens de ‘vruchtbare’ periode lig ik met koorts en verstopte neus op bed. Ik kan aan van alles denken, maar intiem zijn, echt niet! Een paar dagen later verteld een vriendin dat ze in verwachting is. Op de terug weg in de auto slaat het bij me in. Shit. Straks word ik nooit moeder of oma. Hoe wil ik met dit traject doorgaan? De foliumzuur pillen die ik in de hoop weer slikte geef ik weg aan de zwangere vriendin. Wederom flikt mijn lichaam het om een rare menstruatie te verzorgen. Ik merk dat ik het geen eens heel erg vind om ongesteld te worden, maar wel dat ik het heel vervelend vind dat mijn cyclus zo varieert. Met mijn schoonzus praat ik hierover en ik leen een boek van haar. Het boek spreekt me aan. Je kan nog zoveel dingen zelf doen voordat je de medische molen instapt. Misschien is het tijd om mijn voeding nog verder aan te passen (geen hormonen die in vlees en groenten zitten). En is het een idee om naar acupunctuur te gaan? Om op deze manier een nette cyclus te krijgen waar we daadwerkelijk iets mee kunnen. Mijn vriend en ik besluiten er weer echt voor te willen gaan. Gericht intiem zijn met elkaar. Maar dan is het wel handig om te weten wanneer dat precies is, en met de cyclus die ik nu heb lukt dat niet.

9 thoughts on “Jaaroverzicht – zwanger willen worden

1. Jeetje, Saskia, wat heftig! Wel mooi dat je er zo open en eerlijk over kunt schrijven. Ik hoop van harte dat het jullie gegund is en dat het jullie in 2017 goed gaat <3

2. Wat een verhaal joh en wat goed dat je dit deelt. Ik kan me zo kwaad maken over mensen die daar vragen over stellen. Er wordt niet bij stil gestaan hoe kwetsend dit zou kunnen zijn. Dat 2017 maar jullie jaar mag worden<3

1. Dankjewel voor je lieve woorden. Wij gaan met een positief gevoel 2017 in. Het is best lastig, graag voor een kindje willen gaan. Dit kan op sommige momenten je hele leven beheersen. Wat de sfeer niet altijd ten goede komt. Hierin moeten we dus een balans zien te vinden.